Dagbok från dårhuset

överlevnadsstrategi för en helt galen vår

En h-vetes röra…

Tips till alla som någonsin planerar vara föräldralediga: var med i facket! Även om ni har världens bästa arbetsplats!

Long story short. Då kanske ni slipper vara utan ersättning från f-kassan i månader.

I början av januari bad jag ekonomiavdelningen uppdatera min lön eftersom jag inte lämnat in några nya uppgifter till f-kassan sedan 2009. (Jag vet att jag under tiden borde haft mer koll och drivit saker mer aktivt, men det har varit väldigt fullt upp och tiden har sprungit iväg. Sedan har jag inte koll på sånt här… Jag vet hur man planerar en pysseljulkalender för sina barn eller skriver säljande texter eller sätter ihop marknadsevent, men regler kring föräldraledighet är inte mitt stora intresse…) So far so good trodde jag… Nu är det på g i alla fall. Men, det gjorde inte ekonomiavdelningen utan några v. senare sattes dotterbolaget/mitt företag i konkurs och då var jag inte längre deras ansvar. Så då ska min löneutveckling uppdateras och godkännas av konkursförvaltaren samtidigt som det dyker upp ett gäng andra frågor. Som till exempel den semesterersättning jag ska ha fått men inte fått och vilka regler som gäller för föräldraledigheten med Oscar tex. Han föddes i juni 2008 och jag började arbeta på företaget i november det året, den första föräldraledigheten jag tog ut för Oscar var några månader över sommaren när han var 1 år och sedan var jag föräldraledig med honom en längre period när han skulle fylla 2. Så de dagar som är semestergrundande var jag föräldraledig från det företaget. Men gäller semestergrundande dagar de första 120 av en föräldraledighet eller räknas det bara om du var anställd när du fick barnet? Någon som kan sånt här? Jag kommer inte ihåg hur det var 2009 och isf hur många av dessa 120 dagar som blivit reglerade. Sedan fick vi Elise, och nu när som helst ska lillasyster dyka upp. Och vad jag vet så ska jag dels ha oreglerad semester från 2010 kvar samt det som tillkommit av föräldraledigheten därefter (för Oscar vet jag ej…) Dessa saker hade facket hjälpt mig räkna på om jag varit medlem… Jag har inte alls tillräckligt med kunskap och kompetens i frågan för att driva den själv. För att inte tala om avsaknaden av tid och energi, situationen är smått maxad som den är där jag tycker vi gör ett hästjobb som får till vardagen som höggravid med 3 barn hemma, Adde en dag i veckan på sjukhuset och hans skolgång hemma samt att maken måste klara sitt heltidsjobb på 4 dagar fördelat på plats i veckan. Det är ju fasen sånt här en arbetsgivare ska göra! Räkna fram och betala ut semesterersättning etc. Blir både less och trött…
Hur som helst så har min nuvarande lön i alla fall blivit reviderad med ett ok från konkursförvaltaren fick jag se idag, detta efter ett jättejobb av min fantastiska kollega. Känner enorm tacksamhet!!! Jag hade aldrig orkat driva det här själv. Inte en chans! Ska bli skönt att få in alla papper till f-kassan och äntligen få en utbetalning, senaste var i julas så det här året kan vi väl säga att inte bara januari var en lång månad utan hela första kvartalet har varit ganska tungrott. Vi går inte helt runt på bara en lön, i alla fall inte smärtfritt och framför allt inte när även en del saker behövts köpas in till nya bebisen. Att jag räknat lite och kommit fram till att löneutvecklingen ligger på 1,16%/år utslaget sedan jag började… det tänker jag totalt strunta i för tillfället! Gör jag en jämförelse med vad som generellt gäller lönemässigt för en marknadskoordinator i Stockholm så skulle man ju kunna både börja skratta och grina. Men dessa funderingar blir helt enkelt något för framtiden… Jag har ju viktigare saker att fokusera på just nu.

Kan bara konstatera hur enkelt det är att hamna mellan stolarna även som föräldraledig och att man inte alls är så skyddad som lagen har tänkt det. Facket är inte helt dumt även om du har en fantastisk arbetsplats, med underbara kollegor och en otrolig chef och bara stormtrivs så kan ju situationer dyka upp som ändrar lite på spelplanen.

Single Post Navigation

2 thoughts on “En h-vetes röra…

  1. Nej men usch vilken salig röra. Jag håller tummarna för att det löser sig med allt!

    • Tack! Sånt här brukar ordna sig till slut, men ibland kan man känna sig frustrerad under tiden. Glöm inte att facket kan vara en ganska bra idé vid föräldraledighet utifall att något skulle hända.

Leave a comment